17 tammikuuta 2015

AND THE JOURNEY BEGINS..

Mun matka kohti Ruotsia ja vaihto-oppilas lukukautta alkoi tämän viikon keskiviikkona. Lähdettiin iskän kanssa Lahdesta kohti Katajanokan terminaalia hyvissä ajoin ja mä olinkin perillä jo muutamaa tuntia ennen laivan lähtöä. Mun kanssa samaan kaupunkiin, samaan kouluun ja samaan asuntoon lähti Suomesta myös kaksi muutakin tyttöä Haaga-Heliasta, Kaisa ja Jenny. Ennestään en tyttöjä tuntenut, koska mä oon ihan eri koulutusohjelmasta kuin he, mutta yhteisten Facebook keskusteluiden ja keskiviikko-torstai laivamatkan ansiosta tuntuu jo että oltais tunnettu jo pidempäänkin. Toni tuli saattamaan mut matkaan keskiviikkona ja vaikka meidän hyvästit ei ollut kyyneleiden täyttämät, jäi mulle silti aika haikea olo. Onneksi nähdään jo reilun kuukauden päästä, kun Toni tulee vierailulle tänne mun luokse.

Saatiin tyttöjen kanssa raahattua viisi isoa matkalaukkua ja muutama pienempi kassi hyttiin ihmeen hyvin. Hengailtiin vähän aikaa hytissä ja kun laiva lähti matkaan, suunnattiin Tax Free myymälään pyörimään. Mukaan lähti ruotsin kielisiä pokkareita ja muutama pakollinen Salmari pullo, sekä tietenkin levy suomalaista suklaata (ihan niin kuin sitä ei täältä Ruotsista muka saisi…) Istuttiin hetki kahvilla, mutta tajuttiin sitten pahimman alkujännityksen hälvettyä, että kaikilla oli huutava nälkä. Buffet skipattiin tällä kertaa, joten paikaksi valikoitui Ella’s. Kera kanasalaatin ja hampurilaisten me siinä hieman tutustuttiin paremmin, jonka jälkeen suunnattiin hyttiin keräämään voimia seuraavan päivän reissaamis-päivälle. Uni ei oikein meinannut tulla, koska tajusin vasta sängyssä että ”okei, nyt mä oon sitten matkalla muuttamaan uuteen maahan, ilman poikaystävää, ilman parhaita kavereita ja ilman vanhempia”. Saatoin tirauttaa ehkä muutaman kyyneleen. Onneksi uni ei tullut myöskään kanssa matkustajien silmiin, niin ei tarvinnut yksin valvoa – höpötettiin niitä näitä siinä joku puoli tuntia ja yhtäkkiä kaikki vetelikin jo sikeitä.

Aamulla nautittiin täyttävä buffet aamiainen, jonka jälkeen mentiin hyttiin pakkaamaan puretut tavarat ja ottamaan pienet lisäunet. Kun herättiin, laiva olikin jo melkein satamassa ja me lähdettiin kassien ja laukkujen kanssa kohti uloskäyntiä. Satamasta otettiin taksi Tukholman rautatieasemalle, josta hypättiin Gävleen menevään junaan. Junamatka kesti reilun puolitoista tuntia. Yksi taksi vielä ja oltiin uudessa kodissa. Kämpän ovella meitä tuli vastaan meidän uusi vuokraemäntä Pernilla – nuori, vaalea ja pieni ruotsalainen nainen joka toivotti meidät tervetulleeksi samalla vielä pakaten omia tavaroitaan pois asunnosta. Annettiin Pernillalle siivousrauha ja lähdettiin käymään läheisessä ruokakaupassa. Loppupäivä meni oikeastaan sohvalla ihmetellen, sillä vuokraemäntä hääräsi kämpässä iltamyöhään asti. Siinä me istuttiin kuin kanat orrella eikä oikein osattu tehdä mitään. Kämppä vaikutti kivalta, vaikka se olikin aika täynnä omistajan tavaroita, eikä kalustuskaan ollut yhtä huima kuin oli luvattu. Vain mun huoneessa oli oikea sänky, tytöillä oli pelkät patjat..

Seuraavana aamuna päätettiin lähteä katsastamaan keskusta, sillä vuokraemäntä oli tulossa siivoilemaan ja pakkailemaan hieman lisää. Kävellen matkaan meni noin puolituntia. Keskusta vaikutti mukavalta, ei liian isolta eikä pelottavalta – toisaalta ei nähty siitä vielä puoliakaan. Pyörittiin reilu tunti Gallerian Nian ostoskeskuksessa, jossa käytiin vain muutamassa kaupassa ja syömässä. Ruoaksi tilattiin Subit - ruotsiksi! Se oli aika jännittävää. Kun päästiin kotiin, huomattiin, ettei Pernilla ollut vielä edes tullut kämpille hakemaan loppuja tavaroitaan. Vähän ennen seitsemää saatiin kuitenkin viesti, että ”tulossa ollaan” ja samaan meille tarjottiin kyytiä laitakaupungin suurmarketteihin. Oltiin pyydetty jos päästäisiin ostamaan muutamia sisustusjuttuja. Reissu oli aika pikainen, sillä Jysk, johon oltiin suunniteltu menevämme, meni kiinni jo seiskalta. Jotain saatiin kuitenkin ostettua ja kotimatkan yhteydessä Pernilla näytti meille autolla missä meidän koulu sijaitsee. Loppuilta meni rauhassa, vuokraemännän pakkausta seuraillen. Oli myös ekat Skype treffit Tonin kanssa.

Tänään lähdettiin rohkeina tyttöinä bussilla uudestaan Jyskiin, koska edellisen illan visiitti jäi hieman lyhyeksi. Oltiin varmaan aikamoinen näky kun lähtiessä kannettiin jokainen itseämme isompia ostoskasseja ja hyllyjä bussiin. Loppupäivä meni oikeastaan hyllyjä kasaillessa, laukkuja purkiessa ja sisustellessa. Tytöt lähti illalla vielä testaamaan Gävlen yöelämää, mutta mä jäin väsymyksen ja pienen kipeäksi tulo tunteen takia kotimieheksi. Täytyyhän täällä jonkun olla avaamassa rellestäjille ovi! Huomenna kerätään voimia vuoden ensimmäistä koulupäivää varten, hyvän ruoan ja leffan avulla.

keep it real -niinaeerika

1. Voi kuinka jännittävää! Kirjoita sit millainen koulu ja luokka ja muista vaihtareista..! Hauskaa ekaa kouluviikkoa! xxx

1. JEP! Joooo todellakin kirjoittelen! :)) Hihiii kiitos :)